FASTEKURSUS

Faste1

Fastekursus – 3 dage med yoga, meditation, træning, meridianmassage og hyggeligt samvær.

Faste er et redskab som gør det nemmere at finde tilbage til os selv

Forårsjævndøgn markerer den klassiske fasteperiode mellem Fastelavn og Langfredag. Fasten blev i kristendommen brugt som “tid til eftertanke”, men har vi ubalancer i kroppen, er det også typisk omkring forårsjævndøgn, kroppens udskillelsesorganer giver os visse signaler i form af træthed, problemer med mave og tarm, astmaproblemer, hududslet, eksemudbrud m.v.

Se interview med Rikke om hvad faste er.

Dato:  - dato følger - forår 2018.
Hvis du har lyst til en faste inden tilbyder jeg også individuelle faster. Kontakt yoga@sanum.dk eller ring på 30340851.

Pris: kr. 3500,- (kr. 3000,- for studerende, arbejdsløse og Manuvision behandlere) betaling ved tilmelding (Depositum: kr. 2000,- fratrækkes ved afbooking). 
Merkur Bank reg. 8401, konto nr. 1084 617. Husk at skriv dit fulde navn og “faste” på overførslen. 
Tilmelding: Rikke Hansen tlf. 30340851, yoga@sanum.dk venligst mærk mailen “fastekursus”.
Sted: Kirsebærgården i Rørvig
Formøde/Infomøde: d. 20. april 2017 kl. 19:00 hos Grace Tours, Østerbrogade, 2100 Kbh.Ø
Tilmelding: yoga@sanum.dk

Rikke Hansen er grundlægger af sanum.dk. “For mig er fasten en kærtkommende årlig begivenhed, som er med til at hjælpe mig til få mere forståelse for mig selv. Det er for mig en pause fra hverdagen hvor jeg tør stille mig selv nøgen over for mig selv. Det er en stor ting for os mennesker at tage føden væk - af mange grunde – så det at få en pause giver mig tid til eftertanke og ro både fysisk men ikke mindst psykisk. Det er en unik oplevelse af lethed og nærvær at faste og et fantastisk plus til min yoga og meditationspraksis. Faste er for mig et tilvalg – en ramme hvor jeg mere intens får mulighed for at mærke og føle hvad der sker i mig.”

Program
Fasten starter 1. kursusdag om morgenen (dvs. at dit sidste måltid er dagen før kursusstart) hvor vi mødes kl. 10 på kursusstedet. Du skal være omklædt og parat kl. 11. Har du fastet før og gerne vil faste 4 eller 5 dage, så skal du starte dagen før vi mødes. Dag 2 og 3 fortsætter fasten i fællesskab til om eftermiddagen/aften. Dag 4, hvor du er hjemme, kan du starte morgenen med dit første måltid og har du valgt at faste 5 dage, så faster du denne dag hjemme.

Det anbefales kun at faste  3 dage hvis du er første gangs fastende.

Du vil alle tre dage på kurset være fuldt beskæftiget. Den intense og effektive form for faste giver samme udbytte som efter en 10 dages vandfaste. Det der gør udrensningen så dybt er bl.a. fordi vi bruger meridianmassage i sammenhæng med organuret, gymnastik, yoga og meditation.

Fælleskørsel: Til info mødet prøver vi at sætte folk sammen så alle får et lift ellers er der afhentning ved nærmeste station.

Hvorfor faste?
Kroppen er den struktur vi lever vores liv igennem. Vi opfatter os selv og den omverden vi lever i, igennem vores krop. Ved at oparbejde smidighed og forbedre kroppens betingelser, opnår vi større frihed og mere overskud, hvilket er det grundlæggende formål med en faste.

Fasten vil dels rense muskler, hud og organer helt ned på celleniveau ved at nedbryde overflødigt væv og føre affaldsstoffer ud af kroppen. Kredsløbet vil styrkes og gennemgå en “foryngelse”. Alle sanser vil blive forbedret. Muskulaturen kommer i bedre balance. Gigt og hudsygdomme kan blive reduceret, da kost og levevis har stor indflydelse på disse sygdomme. Over- og undervægtsproblemer vil også kunne mindskes, da stofskiftet/forbrændingen reguleres, (men det skal ikke være formålet med fasten).

Fasten vil psykisk betyde en afklaring af grænser og grundlæggende behov. Man konfronteres med dårlige vaner og adfærdsmønstre som holder én fastlåst.

Ved at give afkald på et af de mest basale behov for en stund, ændres kroppens funktionelle betingelser radikalt. Grænser nedbrydes, kroppen får mulighed for at “starte på en frisk” og man kommer ud som en styrket person.

Forløbet
Nedtrapning: Kroppen bør forberedes ordentligt på fasten ved kun at spise letfordøjelig mad i en nedtrapningsperiode på 10 dage. Denne kost er basalt set vegetarkost, samt udelukkelse af stimulanser, som alkohol, kaffe, (sort)te, sukker, etc.

Hvis det virker som en svær opgave, så husk at hele forløbet kun varer lidt over 3 uger og at store dele af jordens befolkning ernærer sig af “nedtrapningsmad” gennem hele livet.

Selve fasten
For første gangs fastende: Første faste dag er første kursus dag.
For anden gangs fastende: Første dag fastes på egen hånd. Der drikkes ca. 3 l. vand, samt ca. 1/2 l. grøntsag saft. Ens dagligdag (arbejde, sport, etc.) kan ellers forløbe normalt.

Alle tre dage på kurset arbejde vi med meridianmassage, ManuVision-træning og yoga og meditation, for at styrke kroppens egen udrensning. Kursusforløbet er intensivt. Vi arbejder ca. 8 timer hver dag, hvilket gør, at vi kan følge kroppens egen udrensningsrytme meget præcist. Resultatet vil svare til en 8-10 dages vandfaste.

At arbejde i en gruppe vil virke selvforstærkende og der vil hele tiden være hjælp at hente hvis man bliver træt og modløs.

Kurset slutter på tredje dagen om eftermiddagen med opfølgning og gode råd til optrapningen.

Optrapning
Efter fasten bør kroppen dels vænnes til at spise igen, dels bør kroppens depoter fyldes op med noget godt. Derfor afsluttes fasten med en 10 dages optrapningsperiode, hvor kosten er som i nedtrapningen. Her vil man meget tydeligt mærke den forbedrede smagssans og man vil opdage, at ens evne til at nyde maden vil være væsentlig forandret!

Nogle kan umiddelbart have svært ved at se det “sunde i en faste”, men de færreste er klar over hvilke enorme ressourcer og mængder af affaldsstoffer vi har oplagret i vores krop. Det er værd at have i mente at fasten har eksisteret (og stadig gør) i de fleste kulturer op gennem tiden og det er der selvfølgelig en grund til!

Ved at tillade kroppen at forandre sig, tillader vi også os selv at forandre os. En forandring der vil skille os af med mønstre og strukturer som er fastlåste i kroppen såvel som i sindet. Resultatet er en øget fleksibilitet, som gør os bedre i stand til at møde livet.

Medbring
Løstsiddende træningstøj også til ude, uldsokker/hjemmesko, 2 tæpper, 2 lagner til massage og gerne et underlag (yogamåtte, skummadras, liggeunderlag) ekstra håndklæder, samt varmt tøj. Man bliver nemt kuldskær i forbindelse med en faste. Sutsko, toilet sager og ørepropper. evt. en god bog. Tag udendørs tøj med til en gåtur. senge linnet og håndklæde.